Työntekijätarina

Ryhmäpäällikön työ on tukea kuljettajia

Olen ollut HKL:llä noin kolme vuotta, ensin ajoin metroa, sitten pääsin vuoden kestävään ajojärjestelijävalmennukseen ja suoritin samalla raitiovaunun ajoluvan. Ajojärjestelijävalmennuksen loppuvaiheessa tuli mahdollisuus hakea ryhmäpäälliköksi, johon minut valittiin. Nyt olen tehtävässä, joka on ihan uusi HKL:llä. Meitä on tällä hetkellä yhteensä seitsemän, ja pääasiallinen tehtävämme on toimia lähiesihenkilöinä kuljettajille. Parasta tässä työssä on auttaminen, koen että tämä on palveluammatti.

Tämä tomii perustettiin, jotta lähiesihenkilötyölle saataisiin enemmän aikaa. Hoidan kuljettajien päivittäisiä asioita, joita voivat olla vaikkapa palkka-asioiden selvittely, turvallisuuspoikkeamien käsittely tai työkyvyn tukeminen. Reilu puolet ajasta istun tietokoneen ääressä, toisen puolen kohtaan ihmisiä, lähinnä kuljettajia. Meillä ryhmäpäälliköillä on asemavuorot Hakaniemessä ja Töölössä, joissa päivystämme vuorotellen. Itse työskentelen usein myös Itäkeskuksen taukotilassa, jossa suurin osa lähialaisistani käy tauoillaan. Minulla on ryhmässäni 80 metrojunan- ja 36 raitiovaununkuljettajaa.  On tärkeää, että olemme siellä missä kuljettajatkin, jotta pystymme reagoimaan asioihin mahdollisimman nopeasti.

Minun työni on luoda perustaa sille, että kuljettajat pystyvät hoitamaan työnsä mahdollisimman hyvin.

Perustyön lisäksi meillä ryhmäpäälliköillä on omat vastuualueemme. Joillakin se on kaupunkiraideliikennekuljettajat, toisilla kummikuljettajat. Minulla on vastuualueena asiakaspalautteet, ja kehitän asiakaspalvelukoulutuksia kuljettajille. Vastaan myös kuljettajien tiloista, esimerkiksi hankinnoista ja vikojen korjauksista. Lisäksi kuulun aloitetoimikuntaan liikennöinnin moderaattorina.

Tykkään työstäni paljon. Joka päivä opin uusia asioita ja autan kuljettajia. Minun työni on luoda perustaa sille, että kuljettajat pystyvät hoitamaan työnsä mahdollisimman hyvin.

Ryhmäpäällikkö Sara Hynönen